عدم فعالبودن آمران به معروف در فضای مجازی از جمله موانع بر سر راه احیای فریضتین است
به گزارش روابطعمومی ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر خراسان رضوی، آیتالله سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده سابق ولیفقیه در سوریه در همایش آموزشی توانمندسازی مربیان امربهمعروف و نهیازمنکر استان اظهار کرد: امربهمعروف و نهیازمنکر، ۲ فریضه بزرگ از فرایض دینی و از جمله ضروریات در احکام اسلامی به شمار میرود. همه مسلمانان امربهمعروف و نهیازمنکر را پذیرفتهاند.
وی افزود: احساس ضعف و ناتوانی، عادیسازی و بیتفاوتی در برابر گناه، ترس از جان و مال و آبرو، عدم فعالبودن آمران به معروف و ناهیان از منکر و مسئولان فرهنگی در فضای مجازی از جمله موانع بر سر راه امربهمعروف و نهیازمنکر هستند.
نماینده سابق ولیفقیه در سوریه بیان کرد: امربهمعروف و نهیازمنکر واجبی است که در ابعاد گوناگون موردبحث واقع شده است. وجود مباحث امربهمعروف و نهیازمنکر در علوم فقه، کلام، اجتماع و غیره نشان از اهمیت این فریضتین است.
طباطبایی اشکذری تصریح کرد: امربهمعروف و نهیازمنکر، تنها یک واجب شرعی نیست؛ بلکه واجبی است که عقل انسان و جامعه نیز به آن حکم کرده است. این فریضتین یک ضرورت عقلی است، حتی برای آن جوامعی که بر پایه عقل اداره میشود و اختصاصی به جامعه اسلامی ندارد. نظارت عمومی، نظارت بخشی از افراد جامعه بر رفتارهای دیگران در جامعه، در جوامع دیگر نیز پذیرفته شده است.
وی ادامه داد: امربهمعروف و نهیازمنکر به معنای تلاش برای ایجاد آنچه که یا پشتوانه عقلی و یا پشتوانه شرعی و دینی دارد. معروف آن چیزی است که یا عقل و یا شرع آن را میپسندد. آیتاللّه شیخ محمدحسن نجفی جواهری از فقهای بزرگ، برای تفسیر امربهمعروف و نهیازمنکر میفرمایند: مقصود امربهمعروف و نهیازمنکر، تشویق و ترغیب جامعه برای ایجاد معروفها و بازداشتن جامعه از کارهای زشت و نادرست است که این امر گاهی با سخن و گاهی با رفتار صورت میگیرد.
نماینده سابق ولیفقیه در سوریه بیان کرد: امربهمعروف و نهیازمنکر از ویژگیهای مؤمنین است. با امربهمعروف و نهیازمنکر پیوندی بین ایمان ایجاد شده است. در تعریف ایمان ۳ رکن با زبان گفتن، با قلب باورکردن، پایکار عقیده بودن ذکر شده و جزء سوم یا شرط ایمان با امربهمعروف و نهیازمنکر تحقق پیدا میکند. مؤمن باید پایکار ایمان بایستد و امربهمعروف و نهیازمنکر فقط در زبان و قلب او نباشد؛ بلکه در رفتار و عمل نیز به آن پایبند باشد.
وی با اشاره به آیه ۱۱۰ سوره آلعمران ذکر کرد: در قرآن کریم امربهمعروف و نهیازمنکر، از ویژگیهای برترین امتها قرار داده شده است. داشتن جامعه اسلامی یکی از افتخارات برای ایران است.
طباطبایی اشکذری عنوان کرد: تحقق و ایجاد هر فرهنگ و موضوعی در جامعه، نیازمند ۲ مرحله تأمین شرایط و برداشتن موانع از مراحل بررسی و اقدام است. موانع در هر موضوعی از جمله امربهمعروف و نهیازمنکر، به ۲ دسته موانع واقعی یا حقیقی و موانع ساختگی یا خودساخته تقسیم میشود. انسان باید از هر دو موانع عبور کند. موانع ممکن است اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و یا فرهنگی باشد.
وی خاطرنشان کرد: احساس ضعف و ناتوانی، فساد، عادل نبودن آمران به معروف و ناهیان از منکر به آنچه که میبینند، آشنا نبودن با شیوههای صحیح امربهمعروف و نهیازمنکر، عادیسازی و بیتفاوتی در برابر گناه، ترس از جان و مال و آبرو، عدم فعالبودن آمران به معروف و ناهیان از منکر و مسئولان فرهنگی در فضای مجازی از جمله موانع بر سر راه امربهمعروف و نهیازمنکر هستند.
ضرورت فراگیری دورههای آموزش توانمندسازی طلایهداران معروف
مهدی سالاری، مدیر آموزش ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر خراسان رضوی نیز در ادامه این همایش اعلام کرد: طلایه داران معروف ادارات که فعال و دغدغهمند هستند به مدیریت آموزش ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر خراسان رضوی معرفی شدهاند تا در فرایندهای مختلف، آموزشهای لازم را فراگیرند.
وی خاطرنشان کرد: طلایه داران معروف باید در ادارات دغدغهمند باشند و درصورت مشاهده هرگونه منکر نحوه برخورد با منکر و رفع آن را آموزش دیده باشند.
انتهای پیام /