جایگاه مسؤلیت پذیری اجتماعی در اسلام/افراد در یک جامعه نسبت به انحرافات اخلاقی و دینی یکدیگر مسئول هستند

1402/07/03 6:53
مدیر و مدرس حوزه علمیه امام صادق (ع) تایباد گفت: افرادی که در یک جامعه با یکدیگر زندگی می‌کنند در قبال رفتار همدیگر مسئول هستند؛ لذا به همین نسبت در مقابل انحرافات اخلاقی و دینی همنوعان خود تعهد دارند و باید به آن پایبند باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی محدثی، مدیر و مدرس حوزه علمیه امام صادق (ع) تایباد در گفت‌وگو با روابط‌عمومی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی؛ درخصوص جایگاه مسؤلیت پذیری اجتماعی در اسلام اظهار کرد: وقتی که انسان ایمان به خدا و روز قیامت دارد و می‌داند که حساب و کتابی در عالم وجود دارد خود را نسبت به آنچه خداوند برای او واجب کرده مسئول می‌داند.

 

وی با اشاره به مسئولیت‌پذیری افراد در یک جامعه نسبت به اعمال و رفتار یکدیگر، افزود: همه افراد در قبال هم تعهداتی دارند که بسیاری از آنها نانوشته است؛ مانند تعهد همسایه به همسایه که در جایی مکتوب نشده؛ اما اینها به هم حقوقی دارند و این حقوق تعهد ایجاد می‌کند.

 

محدثی بیان کرد: درست است که هر کس اگر کاری کند مربوط به خودش می‌شود؛ اما این ارتباط در محیط شخصی باید صورت گیرد نه در سطح جامعه، زیرا هر فردی در برابر افراد دیگر در جامعه مسئول است و نباید به دلیل این مسئولیت به دیگران آسیب و ضرر برساند.

 

وی با ذکر این نکته که اسلام برای زندگی اجتماعی افراد در جامعه چارچوب و ضوابط مشخص کرده است، توضیح داد: اسلام برای مسئولیت افراد نیز برنامه دارد و در جامعه برای داشتن یک زندگی سالم و با معنویت قانون و چارچوب تعریف شده است که همه افراد نسبت به انجام آن مسئولیت دارند.

 

مدیر و مدرس حوزه علمیه امام صادق (ع) تایباد گناه در سطح جامعه را به بوی تعفن تشبیه کرد و گفت: اگر فردی با بوی بد و نامطلوب وارد جامعه شود باعث آزار و اذیت دیگران می‌شود و دیگران به دلیل اینکه بوی بد و نامطلوب به مشامشان رسیده و آنان را آزار داده به فرد اعتراض می‌کنند. اما بوی نامطبوع گناهانی مانند دروغ، بی‌حجابی و... که در سطح جامعه انجام می‌شود اگرچه به مشام ما نمی‌رسد و در ظاهر دریافت نمی‌کنیم؛ اما این بوها به آسمان می‌رسد و فرشته‌ها را آزار می‌دهد.

 

وی ادامه داد: حجاب یک مسئله جهانی است و در تمام ادیان مورد اهمیت قرار دارد حال در اسلام به‌عنوان یک دین کامل باید این مقوله بیشتر موردتوجه قرار گیرد پس اگر فردی با بدحجابی وارد جامعه شود چشم و دل افراد را مورد آسیب و آزار قرار می‌دهد گناه این افرادی که در جامعه آلوده می‌شوند بر عهده این فرد بدحجاب است؛ زیرا در قبال افراد جامعه مسئولیت دارد و نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد.

 

محدثی تصریح کرد: در اسلام مردم تصمیم‌گیرنده هستند و سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و مبنا و عقیده مردم اسلام است همچنین زندگی اجتماعی همین امر را می‌پذیرد پس در جامعه‌ای که مردم در آن نسبت به هم تعهد و مسئولیت دارند باید چارچوب‌ها و قوانین به‌درستی اجرا شود.

 

وی با ذکرکردن مثالی دراین‌خصوص مطرح کرد: در خانواده که پدر زندگی را مدیریت می‌کند آیا فرزندان می‌توانند هر جوری دوست دارند زندگی کنند؟ باید پاسخ داد که نه نمی‌شود؛ زیرا اگر این‌گونه باشد کانون خانواده از بین می‌رود پس در جامعه هم حاکم جامعه چارچوبی تعیین می‌کند و تک‌تک افراد در قبال انجام آن مسئول هستند حاکم اسلامی برای جامعه اسلامی قوانینی وضع کرده و باید آن را اجرا کرد.

 

محدثی ترویج بدحجابی را هدف دشمن برای نابودی جامعه اسلامی دانست و توضیح داد: دشمن خانواده را مدنظر قرار داده و با شعار زن زندگی آزادی قصد دارد زن را موجودی بی‌بندوبار و بی‌مسئولیت در قبال وظایفش جلوه دهد تا کانون خانواده را از بین ببرد؛ زیرا بی‌مسئولیت کردن زنان در جامعه اسلامی مردان را نیز گمراه خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

تمامی حقوق این سایت برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی محفوظ است.