شب قدر شب تعیین سرنوشت انسان به دست خود است

1403/01/11 8:55
رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی گفت: شب قدر شب تعیین سرنوشت است؛ اما سرنوشت هر انسان را خود او تعیین می‌کند.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی؛ آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان شامگاه جمعه ۱۰ فروردین‌ماه جاری در مراسم عزاداری شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که با حضور خیل عظیم عزاداران علوی در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، با بیان این‌که ارزشمندترین و عالی‌ترین فرصت طی سال را خداوند نصیب ما کرده تا در محضر ثامن‌الحجج علیه‌السلام، توسل خودمان را به ساحت مقدس امیرالمؤمنین علیه‌السلام عرضه کنیم تا ارتباط در خط عبودیت و بندگی خدا را تکمیل کنیم، اظهار کرد: آنچه در شب قدر در اذهان همه متبادر هست، این است که شب قدر، شب تقدیر است و چنین به نظر می‌رسد که سرنوشت انسان‌ها در شب قدر به‌وسیله ذات مقدس پروردگار مقدر می‌شود.

 وی با تأکید بر این‌که شب و روز برای ما مطرح است که در ظرف زمان قرار داریم؛ اما برای‌خدا که در ظرف زمان قرار ندارد، شب و روز معنا ندارد، ادامه داد: تعیین سرنوشت نیز در عرصه زندگی با خود انسان است، هر انسانی سرنوشت خود را خود تعیین می‌کند و آنچه برای او مقدر می‌شود، برحسب اراده و تصمیم هر فرد در استفاده از قضاوقدر الهی است.

 نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، قضاوقدر را دو جریان عنوان کرد که بر اساس خلقت و آفرینش در اختیار اراده و تصمیم بشر قرار گرفته است و افزود: این انسان‌ها هستند که قضاوقدر الهی را به کار می‌گیرند و بر اساس قضاوقدر الهی در عرصه زندگانی خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

 وی بیان کرد: شب قدر شب تعیین سرنوشت هست؛ اما سرنوشت هر انسان را خود او تعیین می‌کند؛ امتیاز امشب در تعیین سرنوشت این است که ما برحسب آرمان و هدفمندی در خط عبودیت پروردگار و باورمندی نسبت به خدا و بندگی خدا اراده می‌کنیم جریان زندگانی خودمان را نه‌تنها در سال آینده بلکه برای تمام عمر رقم بزنیم.

 عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: ذات مقدس پروردگار برای انسان فرصتی به وجود آورده که در امشب هر تصمیمی نسبت به سرنوشت خودتان گرفتید، همان تصمیم را اراده می‌کند و هرچه خدا اراده کند محقق می‌شود؛ ازاین‌رو امشب این سرنوشت با این کیفیت تعیین می‌شود.

 فراهم‌شدن زمینه تعیین سرنوشت

 رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی با تأکید بر این‌که اگر در غیر امشب می‌خواستید تصمیم بگیرید، موانع و مشکلاتی وجود داشت، ابراز کرد: امشب ذات مقدس پروردگار به من و شما این امتیاز را داده تا به‌عنوان یک فرصت ارزشمند در عرصه زندگانی خودمان که هر طور خواستیم تصمیم بگیریم، موانع از سر راه ما برداشته شود و اسباب و وسایل اراده تصمیم و اراده ما برای سرنوشت خودمان معین شود.

 امام‌جمعه مشهد یادآوری کرد: قدر عبارت است از خصوصیات، توان، استعداد و قدرت هر موجودی، وقتی بنا شد دو قدر با هم برخورد کند، یک قضا به وجود می‌آید؛ یعنی اگر کسی سنگی را برداشت به سر دیگری زد و این سر شکست، به قضاوقدر الهی شکسته است؛ اما عامل بروز این قضاوقدر کسی است که سنگ را پرتاب کرده است.

 وی تصریح کرد: شما در زندگی خود احساس می‌کنید راه را اشتباه رفتید و رابطه‌ای باخدا نداشتید، به دنبال فرصتی بودید تا تصمیم بگیرید جریان زندگی خود را در مسیر عبودیت و بندگی ذات مقدس پروردگار قرار دهید، آن فرصت را امشب خدا در اختیار ما قرار داده است.

 چرا شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

 آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به آیه «لَیۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَیۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡرٖ»، تصریح کرد: خداوند می‌فرماید «شب قدر از هزار ماه بهتر است» اما باید دانست بهتر بودن شب قدر در چیست؛ هزار ماه ۸۳ سال عمر است، پیامبر فرمودند بیشتر عمر افراد امت من بین ۶۰ و ۷۰ سال است، اگر سن از ۷۰ سال عبور کرد و در سن ۸۲ و ۸۳ سالگی قرار گرفت، به اوج خود رسیده که بهتر بودن این شب از هزار ماه یعنی کاری که شما در پهنه عمر ۸۳ساله نمی‌توانید انجام دهید، در یک شب قدر می‌توانید انجام دهید.

 وی در بیان اهمیت و جایگاه شب‌های قدر برای شیعیان، به روایتی از زراره ابن اعیون اشاره کرد و گفت: زراره خدمت امام صادق علیه‌السلام رسید و گفت «شب قدر چه شبی است»، امام صادق فرمودند «شب قدر در دهه پایانی ماه رمضان واقع است و شب قدر در یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان قرار دارد».

انتهای پیام/

تمامی حقوق این سایت برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی محفوظ است.